En av de absolut roligaste sakerna med att strosa runt på en seriefestival är att man kan snubbla över nåt nytt och oväntat, en helt ny upptäckt. Det kan vara ett till synes oansenligt svartvitt fansin som bär på en kraftfull historia, eller en galet snygg handbunden volym med egensinniga illustrationer som viks upp när du vänder blad*. Det kan också vara ett helt förlag. När jag och Anton besökte Kapow Comic Con i år köpte jag ett par tjusiga böcker från en ödmjukt inredd monter. Nästan allt som var till försäljning var hårdinbundet och bjöd på färg, charm och pregnant design. På baksidorna kunde man läsa ”Nobrow Press” – det här var en upptäckt som hette duga!
Förlaget grundades för bara fyra år sen men har redan en imponerande katalog. Förlaget ger ut ”böcker som förtjänar att tryckas” och ledordet verkar vara just god bokprodukton där stor vikt läggs vid tryckteknik och pappersval. Jag föll direkt för vuxenbilderboken The Bento Bestiary, med görsnygga stiliserade teckningar av Ben Newman. Jag plockade även upp Jon McNaughts Pebble Island, en meditativ och förhäxande liten bok i ett snyggt format på 15 x 15 cm och gjord helt i en vacker blå färgskala.
Mitt senaste inköp är en av Nobrows absolut största titlar, Hildafolk, av Luke Pearson. Det är en allåldersserie som känns som ett kärleksbarn mellan Hayao Miyazaki och Tove Janssons Mumin. Stark karaktärsdesign, kul användning av fantasyelement och smått omöjlig att inte älska. Behöver jag ens nämna att seriens andra volym belönades vid årets British Comic Awards?
Det enda problemet är att det än så länge kan vara svårt att få tag på böckerna, så håll utkik efter dem på nästa seriefestival!
//Freddie
PS. För ökad salivproduktion: http://www.nobrow.net
* Jag bläddrade i en sån maffig volym på festivalen Comica Comiket men den kostade tyvärr alldeles för mycket för mig.