Att påbörja ett nystartat förlags utgivning precis när en pandemi är i färd med att stänga ned stora delar av samhället och inte minst möjligheterna till fysisk distribution av serier, som under 1900-talet rullat på trots såväl världskrig som ekonomiska kriser, är en allt annat än avundsvärd position. Men den luttrade veteranen Axel Alonso (tidigare redaktör på Vertigo och Marvel) som hört jeremiaderna om branschens nära förestående undergång sedan första veckan på jobbet gjorde som alltid: bet ihop, anpassade sig och bara körde. Den delikata ironin i att en av flaggskeppstitlarna, The Resistance av J. Michael Straczynski och Mike Deodato, var en superhjältehistoria om hur världen ställs om efter att ha drabbats av en pandemi har inte undgått någon som tagit del av de redaktionella texterna.
Vad som gjorde att jag fick upp ögonen för AWA (Artists, Writers & Artisans) var dock löftet om att se någonting nytt tecknat av Laurence Campbell med färgarbete av Lee Loughridge. De har tidigare jobbat tillsammans på några av de bästa serierna med the Punisher släppta genom Marvels underetikett MAX. Samma råa och skoningslösa ton kommer fram i manuset till Old Haunts, skrivet av Ollie Masters och Rob Williams. Visuellt är det de skarpa kontrasterna mellan stadens ljus och skuggor samt vad som döljer sig i dem som imponerar mest. Tre gamla vänner och yrkeskriminella återförenas för att sälja sina tillgångar, slå in på den smala vägen och låta yngre förmågor ta över. Att de många offer som skördats på deras väg till toppen av skräphögen visar sig rätt ovilliga att låta trion få ett lukrativt avslut på karriären är dock bara en av komplikationerna som står mellan dem och en lugn tid som efterlönsmän.
Apropå komplikationer så kontrade Alonso och resten av gänget bakom AWA Upshot sina pandemidito genom att lägga mer krut på möjligheterna till att köpa och läsa förlagets serier digitalt (bland annat genom att omformatera och anpassa till läsning på mobilen) och fortsätta jobbet med att få de nya titlarna klara enligt utgivningsplanen. Allt för att kunna leverera så fort distributionen kom igång och seriebutikerna öppnade igen. Det verkar ha fungerat. Visst fick jag vänta något extra på att läsa avslutningen på Old Haunts men i övrigt visar det nya förlaget inte några tecken på att slå av takten. Inspirerande under ett år då mycket gått i stå.
//Anders L.