När jag nu fått äran att skriva luckan så här “da’n före da’n före doppareda’n” så är det svårt att inte okrystat tänka på tre Dan som har gjort starka avtryck i serievärlden.
Först ut är Dan Mora som trots sitt namn inte, enligt Högens omfattande efterforskning, har rötter i Dalarna. Denna otroligt stilsäkra serietecknare är mest känd för att illustrerat Grant Morrisons manus till Klaus. Han har främst jobbat för Boom! under de senaste åren. Eftersom att jag periodvis ramlar ner i den amerikanska fribrottningsvärlden är Moras illustration av Boom!-titeln WWE det jag är mest sugen att ta tag i framöver. Hans dynamiska men ändå rena stil passar perfekt för både högtflygande luchadores som steroidpumpade muskelbrottare.
Min andra Dan heter Slott i efternamn och förutom att vara namne med både min favoritbyggnad från medeltiden och en producent av väldigt god senap så är Slott en av Spindelmannens mesta författare under 2000-talet. Under sex år mellan 2008- och 2012 skrev Slott en tredjedel av The Amazing Spider-Man och har sedan fortsatt med The Superior Spider-Man (ja det är då Doc Ock och Spidde gör en Freaky Friday). Dessutom har ju Slott indirekt ansvar för en av Marvels mest populära hjältinnor i modern tid i och med att han återuppväckte Squirrel Girl när han skrev Great Lakes Avengers första egna miniserie år 2005.
Avslutningsvis vill jag ge kredd till Dan Abnett vars insatser framför allt för brittiska kultmagasinet 2000 AD är värda hyllningar. [Anders L. vill inflika att The Punisher: Year One, med bild av Dale Eaglesham och Scott Koblish, samt Guardians of the Galaxy-sviterna han skrivit med meste parhästen Andy Lanning och en massa olika tecknare också är värda att införskaffa.] Abnett arbetar också ofta med Anthony Williams. På ett personligt plan är jag väldigt nöjd med Abnetts jobb med The Real Ghostbusters i skiftet mellan 80- och 90-tal. Which which is which och This Ghost is Toast är två album värda att kolla upp. // Anton.