Biografier i serieform är en stadigt växande genre. Se dagens avsnitt för ett exempel! Kanadensiske serieskaparen Joe Ollmann vigde fem år åt sin levnadsteckning över William Buehler Seabrook (22 februari 1864 – 20 september 1945), en amerikansk författare, journalist, ockultist och alkoholist som gärna ägnade sig åt avancerade S/M-övningar. Tiden spenderades på ingående läsningar av Seabrooks egna texter, andras skriverier om honom och grävande i arkiv. Samt givetvis otaliga timmars tecknande. Slutresultatet blev en massiv bok på 300 sidor. Ett inkännande men inte okritiskt porträtt av en man vars liv präglades av rastlöshet och kamp mot diverse mer eller mindre udda aptiter.
Seabrook är en relativt obskyr figur idag. Främst är han ihågkommen för att ha introducerat termen zombie till västvärlden och ökänd på grund av att han vid ett tillfälle smakade människokött. På toppen av karriären (1920/30-talet) lästes dock hans reseberättelser publicerade i The New York Times, Cosmopolitan och Vanity Fair av miljontals människor. Han hobnobbade med dåtidens storheter som Man Ray och Aldous Huxley och stod under en period på god fot med Aleister Crowley. I sina bästa stunder, som i The Magic Island från 1929, skrev han om människor från andra kulturer än hans egen utan det von oben-perspektiv som än idag är alltför vanligt. Asylum (1935) skildrar kampen mot alkoholberoendet med stor uppriktighet. Dessvärre var det en strid Seabrook i slutändan förlorade och där har vi säkerligen en bidragande orsak till att hans senare texter tappade åtskilligt av de mer upplysta perspektiv som präglat de tidigare.
Man kan ha många olika åsikter om Seabrook men det finns bara ett sätt att se Ollmanns bok om honom: ett monumentalt verk och en av de bästa serier som kommit ut i år. /Anders L.